DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Sayısal Elektronik
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
EEE 332
Bahar
3
2
4
8
Ön-Koşul(lar)
 EEE 232Başarılı olmak (En az DD notu almış olmak)
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı sayısal mantık devrelerinin gerçekleştirilmesinde kullanılan değişik teknolojileri ve yapıları tanıtmaktır. Sayısal dalga şekillerinin üretiminde kullanılan elektronik yapılar çalışılacaktır. Hafızalar ile analog-sayısal ve sayısal-analog dönüştürücülerin yapıları ve teknolojileri açıklanacaktır. Bu kavramlar laboratuvar deneylerı ile pekiştirilecektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Değişik MOS transistör teknolojileri (örneğin NMOS, CMOS) ile gerçekleştirilen mantık kapılarını çözümler,
  • Değişik MOS transistör teknolojikleri (NMOS, CMOS, Saatli CMOS, Geçiş Tranzistörü) ile üretilen karmaşık mantık devrelerini uygular,
  • Statik ve dinamik RAM ve ROM hafıza yapılarının çalışmalarını tanımlar,
  • Analog-sayısal ve sayısal-analog dönüştürücü devrelerinin çalışma ilkelerini açıklar,
  • BJT transistör kullanan değişik teknolojiler (örneğin DTL, TTL, ECL) ile gerçekleştirilen mantık kapılarını çözümler,
  • Yenilenmeli devreleri (kararlı konumu olmayan, tek konumlu ve çift konumlu devreler ile Schmitt Tetikleyici) tasarlar,
  • Değişik teknolojilerdeki sayısal devreler birbirine bağlandığında karşılaşılacak problemleri tanır,
  • Laboratuvarda sayısal devreleri yapılandırırlar.
Ders Tanımı Sayısal devrelerin analizinde kullanılan diyot ve transistör modelleri. Değişik teknolojiler ile (NMOS, CMOS, Clocked CMOS, Pass Transistor, DTL, TTL, ECL) mantık devrelerinin gerçeklenmesi. Statik ve dinamik mantık devreleri. Yenilenmeli devreler (kararlı konumu olmayan, tek konumlu ve çift konumlu devreler ile Schmitt Tetikleyici). Hafıza teknolojileri ve yapıları. Analog-sayısal ve sayısal-analog dönüştürücü devreleri. Mantık devrelerinin deneysel testleri.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Mantık Kapıları ve Devreleri, Metrikler Bölüm. 16 - Giriş
2 MOS Transistör Kuramı, Dirençli NMOS Evirici Bölüm. 16.1
3 Değişik transistör Yükü bağlı NMOS Eviriciler Bölüm. 16.1
4 NMOS Mantık Kapıları Bölüm. 16.2
5 CMOS Evirici Bölüm. 16.3
6 CMOS Mantık Kapıları, Saatli CMOS; İletim Transistörleri Bölüm 16.4-16.5-16.6
7 Ardışık Mantık Kapıları, Hafızalar Bölüm 16.7-16.8
8 RAM Hafıza ve ROM Hafıza Bölüm 16.9-16.10
9 Dönüştürücüler (Sayısal-Analog, Analog-Sayısal) Bölüm. 16.11
10 Diyot-Transistör Mantık (DTL) Kapıları, Emitör-Bağlı Mantık (ECL) Kapıları Bölüm. 17.1-17.2
11 Transistör-Transistör Mantık (TTL) Kapıları Bölüm. 17.3
12 Schottky TTL ve BiCMOS Sayısal Devreler, Schmitt Tetikleyici Devreler Bölüm. 17.4-17.5
13 Tek konumlu, ikiş konumlu ve Kararsız Çok Konumlu Devreler, 555 Zamanlayıcı Tümdevresi Bölüm. 15.4-15.5
14 Gerilim Düzenleyiciler, Osilatörler Bölüm 15.6-15.2
15 Tekrar
16 Final
Ders Kitabı Donald A. Neamen, Microelectronics-Circuit Analysis and Design, 3. Edition, McGraw Hill, 2007
Önerilen Okumalar/Materyaller (1) S. Sedra and K. C. Smith, Microelectronic Circuits – Circuit Analysis and Design, Oxford Press, 2009. (2) T.A.Demassa, Z. Ciccone, Digital Integrated Circuits, John Wiley & Sons, 1996.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
25
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
-
-
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
4
56
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
-
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
20
Final Sınavı
1
30
    Toplam
186

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Matematik, fen bilimleri ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanır.

X
2

Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.

X
3

Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygular. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)

X
4

Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır

X
5

Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.

X
6

Elektrik-Elektronik Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler.

X
7

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.

8

Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konularında bilgi sahibidir.

X
9

Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir

X
10

Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest